Barcelona, dijous 12 de desembre del 2019. Repensar els nostres hàbits de mobilitat i avaluar els efectes positius dels canvis que hi podem introduir és la clau per avançar cap a un model col·lectiu de mobilitat més sostenible. Amb aquesta idea vam organitzar, el passat dijous 12 de desembre a Le Wagon de Barcelona el nostre segon afterwork. Una seixantena de persones van participar a l’esdeveniment que, a més, va comptar amb la participació de Francesc X. Ventura, soci fundador d’”Eficiència Locacional”, Gerard Sellarès, regional operations manager de Wind Mobility, Jordi Porta, project manager de l’Assessoria d’Infraestructures i Mobilitat i d’Eddy Roca, membre del servei de Carsharing de Som Mobilitat per tal d’intercanviar experiències i diferents visions de la realitat de la mobilitat a casa nostra.

L’acte també va servir per recaptar fons  que es destinaran a projectes que treballin en favor de la promoció de la millora de la qualitat de l’aire i la salut urbana. En aquest sentit, vam aconseguir recaptar un total de 315,45€.

El 38% dels assistents a l’acte els afectarà negativament la nova reforma tarifària de l’ATM
A més, vam voler preguntar als assistents diferents temes d’actualitat relacionats amb la mobilitat i la nostra manera de moure’ns per la ciutat. En aquest sentit, un 57% dels assistents van votar a favor de la introducció d’un peatge d’accés a la ciutat de Barcelona.

També vam preguntar a les persones que van acompanyar-nos a l’acte de quina manera hi havien arribat: el 27% en metro, el 23% en moto i el 20% caminant. El cotxe privat va ser utilitzat per un 14% dels assistents!

Per últim, també vam voler saber quina opinió tenien de la reforma que l’Agència del Transport Metropolità aplicarà de cara al 2020 i que afectarà als preus de les diferents tarifes de transport dins de l’AMB. Amb tot, a un 40% dels assistents considera que no els afectarà la mesura, un 38% hi estan en contra i només un 22% considera que els canvis tarifaris seran positius per a ells/elles.

La mobilitat sostenible, responsabilitats compartides
El debat va posar de manifest que una mobilitat més sostenible passa forçosament per un canvi d’hàbits. Tendències com el teletreball o la reducció dels vehicles privats promouen una racionalització dels nostres desplaçaments, element primordial sobre el que construir una mobilitat sostenible.

A més dels hàbits, també vam voler reflexionar sobre les innovacions que han de permetre uns fluxos de transport més eficients, sostenibles i segurs. En aquest sentit, un altre dels consensos que van emanar del debat és que la mobilitat futura hauria d’implicar la integració en una única xarxa d’ús de tots els mitjans de transport. Aquesta xarxa multimodal, doncs, permetria trobar el millor itinerari per anar d’un punt a l’altre fent ús de qualsevol mitjà de transport disponible.

Els reptes de la mobilitat futura exigiran un sistema de transport integral que sigui net, eficaç i segur, i això implica la convivència d’alternatives públiques i privades. Ara bé, més enllà de l’administració i del sector privat, el camí cap a la mobilitat sostenible també és responsabilitat dels ciutadans i comença per una avaluació i presa de consciència dels nostres moviments quotidians: ens movem de la manera més eficient possible?

La mobilitat sostenible, responsabilitats compartides

El debat va posar de manifest que una mobilitat més sostenible passa forçosament per un canvi d’hàbits. Tendències com el teletreball o la reducció dels vehicles privats promouen una racionalització dels nostres desplaçaments, element primordial sobre el que construir una mobilitat sostenible.

A més dels hàbits, també vam voler reflexionar sobre les innovacions que han de permetre uns fluxos de transport més eficients, sostenibles i segurs. En aquest sentit, un altre dels consensos que van emanar del debat és que la mobilitat futura hauria d’implicar la integració en una única xarxa d’ús de tots els mitjans de transport. Aquesta xarxa multimodal, doncs, permetria trobar el millor itinerari per anar d’un punt a l’altre fent ús de qualsevol mitjà de transport disponible.

Els reptes de la mobilitat futura exigiran un sistema de transport integral que sigui net, eficaç i segur, i això implica la convivència d’alternatives públiques i privades. Ara bé, més enllà de l’administració i del sector privat, el camí cap a la mobilitat sostenible també és responsabilitat dels ciutadans i comença per una avaluació i presa de consciència dels nostres moviments quotidians: ens movem de la manera més eficient possible?